Toprecruiter over ongebruikelijke cv’s

Toprecruiter Claudio Fernández-Araoz* houdt van mensen met een onconventioneel cv. Het succes van een nieuwe werknemer hangt niet meer af van ervaring, kennis en vaardigheden, want:

  • Kennis is algemeen beschikbaar en snel achterhaald,
    We leven in een VUCA wereld: volatile, uncertain, complex en ambiguous (onstabiel, onzeker, complex, moeilijk te duiden)
    Globalisatie stelt nieuwe eisen.

Mensen die onverwachte carrièrestappen hebben gemaakt, laten zien dat ze leergierig zijn, houden van uitdagingen en zich snel kunnen aanpassen aan nieuwe organisaties, sectoren, culturen en strategieën.

Ook ik hou van mensen met ongebruikelijke cv’s

Mijn klanten bijvoorbeeld:

  • Zijn overgestapt van profit naar non-profit (of andersom),
  • Hebben een persoonlijke en/of professionele crisis doorgemaakt
  • Hebben in meerdere landen gewerkt
  • Werken als vrouw in een mannenwereld
  • Hebben op latere leeftijd een nieuwe studie gedaan.

Zou het iets te maken hebben met mijn eigen stappen (3 landen, 3 studies, 1 crisis, lang vrouw in mannenwereld)?

Lang niet alle recruiters waarderen zo’n ongebruikelijk cv. Daarom help ik mensen graag om hun meerwaarde duidelijk te krijgen in cv en presentatie én om de juiste kanalen te vinden om de aandacht te trekken van mensen die zo’n ongebruikelijk cv waarderen.

Drie tips om de overstappen in je cv begrijpelijk te maken
1. Benadruk de rode lijnen: bijvoorbeeld dat je steeds voor een zelfde doelgroep werkte, of dezelfde vaardigheden gebruikte.
Zo heb ik bijvoorbeeld steeds mensen “gecoacht”: studenten met hun afstudeerscriptie, bankfiliaalmanagers op hun cashflow, junior consultants als projectleider, etc. En nu dus mensen die gelukkiger willen worden in hun werk en werk zoeken.

2. Leg uit waarom jij de keuzes maakte om over te stappen
Ik leg vaak uit dat ik een coachingsopleiding ging doen, gewoon om wat mensgerichter te worden. Dat beviel zo goed dat ik de overstap maakte.

3. Vertel wat de meerwaarde is van je ervaringen in de ene wereld, voor de andere wereld.
Mijn ervaring in profit en non-profit, met opdrachtgevers in allerlei sectoren, maakt dat ik wat weet van het werk van vrijwel iedere klant die hier aanklopt. Klanten hoeven dus niet veel uit te leggen, we kunnen gelijk gaan sparren.

Heb je tot hier gelezen?
Dan wil je wellicht dit artikel onder de aandacht brengen via social media (zie de knoppen bovenaan), of mailen naar bekenden.

* Claudio Fernández-Aráoz, It’s Not the How or the What but the Who, Harvard Business Review Press, 2014

Vier stappen naar werkgeluk
Eén tv, of hoe je conflicten de-personaliseert voor meer werkgeluk